Jak na sociální sítě pro kavárnu
Myslíte, že sociální sítě jsou pro vaši kavárnu jen ztráta času? Velká chyba. Zrovna kavárna má totiž na sítích velký potenciál. Můžete sdílet vizuálně zajímavý obsah, informovat o akcích a novinkách. Nebo třeba o momentální změně otevírací doby. V podstatě je to reklama zdarma. Stojí vás jen trochu času, když si sociální sítě spravujete sami. Investovaný čas se vám ale bohatě vyplatí, až příspěvky začnou přivádět spokojené návštěvníky.
Zaměřeno na komunitu a zákazníka
Sítě poskytují ideální příležitost mluvit se skutečnými lidmi, s vašimi zákazníky. Budujete tak jednoduše povědomí o značce a zvyšujete loajalitu zákazníků. Kvalitní příspěvky vám přivedou sledující, kteří zatím vašimi zákazníky nejsou. U fanoušků je potom mnohem pravděpodobnější, že vaši kavárnu rádi navštíví. Aby pobyli v krásné atmosféře, která na ně dýchá z postů, a ochutnali luxusní dobroty, které viděli na profilu.
3 hlavní sociální sítě pro marketing kavárny
Dnes vám představíme 3 platformy, které hýbou světem sociálních sítí kaváren. A zároveň vám poradíme marketingovou strategii.
Základní kroky pro každý firemní účet kavárny jsou stejné.
- Založte firemní účet.
- Zvolte uživatelské jméno tak, aby bylo jasné, že jde o vaši kavárnu. Název kavárny bude ideální.
- Nastavte přístupová práva svým kolegům, pokud chcete, aby vám pomáhali se správou sítí.
- Představte v několika větách svou kavárnu. Uveďte adresu a otevírací dobu.
- Vložte své logo jako profilový obrázek.
Facebook kavárny
Celosvětově využívá sociální síť Facebook téměř 2,5 miliardy lidí. To je celá třetina obyvatel planety. Podle dat zveřejněných v roce 2018 má Česko 5,1 milionů aktivních uživatelů měsíčně. To je celkem slušný potenciální. Když využíváte placenou reklamu, Facebook vám navíc umožňuje poměrně přesně cílit na zákazníky, co žijí v okolí a rádi si dopřejí dobrou kávu v útulné kavárně.
Co sdílet?
Lidé se rádi dozvědí o vašich novinkách, speciálních nabídkách nebo chystaných akcích. Platforma umožňuje přímo v postu sdílet i odkazy. To se hodí, když chcete zákazníky přivést na svůj další profil (třeba na YouTube) nebo jim ukázat své hodnoty a nasdílet zajímavý obsah.
Testujte, co se vašim zákazníkům líbí, jaký post měl největší dosah, nejvíce pozitivních reakcí a komentářů, největší počet sdílení. Co se osvědčí, v tom pokračujte.
Jak často přidávat příspěvky?
Optimální frekvence je jeden příspěvek denně. Pokud budete přidávat více postů, riskujete zahlcení svých sledujících a jejich odliv. Když postujete méně než jednou za týden, vaše příspěvky nespíš sníží dosah (zobrazí se méně lidem).
Náš tip
Pro posty na Facebooku volte o něco méně formální styl komunikace. Lidé se při scrollování chtějí bavit. A to i tehdy, když jde o příspěvky s přidanou hodnotou. Odlehčený styl vám přinese více lajků, komentářů a sdílení.
Kavárna, která to s Facebookem umí
https://www.facebook.com/kavarnacohledajmeno
Instagram kavárny
Instagram je ideální pro sdílení vizuálně zajímavých postů. Toho můžete v kavárně naplno využít. Káva a míchané drinky? Vaše nabídka je prostě fotogenická. Plus stylový interiér = se skvělý obsah pro Instagram. Tahle rovnice je dokonalá. Aplikaci v Česku pravidelně otevírají téměř 3 miliony lidí. Potenciální publikum je široké.
Co sdílet?
Fotka je základ. Každý vizuální příspěvek, který zachycuje vaši kavárnu, by měl vystihovat tu správnou atmosféru. Používejte pokud možno vždy podobný styl, případně filtr. Zákazníci vás tak ve feedu snáz poznají. Na Instagramu vsaďte i na video. Krátké reels nebo živé vstupy jsou čím dál oblíbenější.
Nezapomínejte ani na Instagram Stories. Když například vaši kavárnu někdo označí, můžete mu tak jednoduše poděkovat a dát všem fanouškům najevo, že si jejich příspěvků vážíte.
Jak často přidávat příspěvky?
Buďte konzistentní. Lidé i algoritmy milují pravidelnost. Když se na nějakou dobu odmlčíte, riskujete, že na vás zákazníci zapomenou. A to by byla škoda. Vytvořte kvalitní obsah a sdílejte se svými sledujícími informace nejlépe každý den.
Náš tip
Zaměřte se na obsah příspěvků i na jejich vizuální kvalitu. Dejte si na fotkách hodně záležet. A ukažte lidem i něco ze zákulisí kavárny. Třeba přípravu jejich oblíbeného drinku.
Kavárna, která má Instagram opravdu vychytaný
https://www.instagram.com/kavalo_frydek/
Pinterest kavárny
Neoficiální odhady návštěvnosti Pinterestu v Česku minulý rok hovoří o zhruba 200 tisících uživatelích. Ve světě je vyhledávací sociální síť plná nástěnek a tipů úspěšným marketingovým nástrojem mnoha firem. V Česku na svůj největší boom zatím čeká.
Pokud plánujete začít s Pinterestem, rozhodně založte své kavárně rovnou firemní účet. Dostanete se tak i k důležité analytice.
Co sdílet?
Sdílejte zajímavé obrázky, videa, odkazy na blog. Na Pinterestu si můžete pohrát i s klíčovými slovy a zvýšit tak dosah příspěvků. Nejprve si ale dejte záležet na správném nastavení profilu.
S novým účtem zpočátku hodně repinujte. Sdílejte na svých nástěnkách tematicky zaměřené kvalitní piny ostatních uživatelů. Sledujte v analytice, jak si repiny vedou, a podle úspěšnosti začněte nástěnky plnit piny s vlastními odkazy. Zaměřte se na poutavé náhledové fotky.
Jak často přidávat příspěvky?
Jako ostatně všechny sociální sítě, i Pinterest miluje, když se na účtu pořád něco děje. Nejlépe každý den proto repinujte vhodný relevantní obsah dalších uživatelů a sdílejte i své vlastní piny.
Náš tip
Recyklujte své starší piny. Ovšem jen tehdy, když je předtím nasdílel někdo jiný. Odkaz sice stále vede na váš původní zdroj, ale pro Pinterest se jedná o nový pin s unikátní adresou. Máte tak příležitost aktualizovat vlastní obsah.
Kavárna, která si s Pinterestem rozumí
https://cz.pinterest.com/cacaoprague/_created/
Tohle rozhodně nedělejte
V ideálním světě byste měli na všechno čas nebo si na věci, které nestíháte, mohli někoho najmout. Realita je ale taková, že volného času je povětšinou málo a minimálně v začátcích podnikání není peněz nazbyt.
Nezoufejte. Rozhodně nedělejte věci napůl jen proto, abyste pokryli všechny kanály. Vyberte si prozatím třeba jen jednu sociální síť, ale tu spravujte pořádně. Reagujte na komentáře a dotazy, odpovídejte na zprávy, sdílejte zajímavé posty.
Dejte si taky pozor na aktuálnost informací. Například změnu otevírací doby určitě oznamte na sociálních sítích co nejdříve. Zákazníci, kteří vás na nich sledují, by přece měli mít o aktualitách dokonalý přehled. I proto vám dali „follow“. Tak je nezklamte.
Vyhněte se i nekonzistentnosti. Vaše příspěvky by prostě měly být hned rozpoznatelné a pro fanoušky čitelné v tom smyslu, že třeba hned poznají, komu tahle fotka patří. Ideální je, když se o profil bude starat stále stejný člověk nebo tým lidí.
Shrnuli jsme pro vás...
Sociální sítě jsou perfektním nástrojem pro komunikaci se zákazníky. Díky nim udržujete s lidmi živý kontakt a zvyšujete povědomí o své kavárně. Pokud si na ně netroufáte sami a máte tu možnost, klidně si na jejich správu někoho najměte. Na trhu je spousta agentur i freelancerů, kteří se správy vašich sítí rádi ujmou. Správně zvolený styl prezentace přinese vyšší tržby a časová i finanční investice se tak vyplatí.